Forum > Kontrabas > Stallfall

Välkommen
Logga in
Sök

2010-01-11 12:21:36 - Tråd - Maria 
Stallfall
Hur vanligt är det att stallet trillar på kontrabas?

Händer det oftare med stallskruvar, och kan man härleda det till slarvig montering?

Hälsningar Maria
    Reply  
  2010-01-11 12:55:05 Stefan 
Ett helt stall är givetvis  
mer stabilt jämfört med ett stall med monterade stallskruvar. Däremot är ju de praktiska fördelarna stora med just stallskruvar.

Vad som är A & O i alla lägen är att stallet står med sin baksida i rät vinkem (90 grader) mot locket. Man ska vara speciellt uppmärksam efter strängbyte och liknande, när strängarna ännu inte är helt utdragna. Strängarnas utdragning gör ju att stallets övre del vill dra sig framåt! Är man här ouppmärksam inträffar ju till slut att det LUTANDE TORNET RASAR. Det är alltså viktigt att försiktigt dra stallets överdel tillbaka om det dragits framåt!

Jag rekommenderar alla bassister att ha en kil av skumplast (eller motsvarande) under stränghållaren när basen förflyttas. Detta skyddar locket om stallet skulle falla (mellan 62 och 65 kg tryck på stallets plats!).

Din fråga om slarv ger ju vid handen att om stallet från början inte monterats och kontrollrats enligt ovan - ökar ju risken för att stallet faller.

Till slut vill jag påstå att det ändå är relativt ovanligt med "stallfall" och när det ändå sker brukar det vara i samband med "trånga dörrar" och liknande.

Hälsningar Stefan

PS Mer om stall här www.fiolbygg.se/html/aktu011.asp
DS
    Reply  
  2010-01-13 13:03:20 Maria 
Jaha!  
Mitt daskade i locket när jag stod och spelade häromaftonen, men har efter ha delgivits denna ytterst adekvata information satt dit det igen, succé! Strök på rikligt med grafit också. Förhoppningsvis sitter det kvar ett tag den här gången.

Tack!
    Reply  

Inga varor i varukorgen ännu!  Välj varugrupp | Information
©1998-2010 Stefan Sundberg Fiolbyggarverkstad AB, Skånim, 452 93 Strömstad
Tel 0526-230 67 .:::. E-post:  info@fiolbygg.se