2009-12-14 11:25:09 |
- Tråd
- |
Anton |
|
|
När? Var? |
Jag köpte min första cello nu i lördags, men nu så är jag nyfiken på vad det är för någon...
Vad jag är mest nyfiken på är väl hur gammal man kan tänka att den är, och så var den är tillverkad.
Jag kan inte hitta några lappar eller dylikt inne i den, men tror ni att ni skulle kunna hjälpa mig med att tolka dessa ledtrådar?
Något har gjorts med greppbrädan, längst upp vid huvudet är en bit utbytt/förlängd. En tre-lagers kantlist runt greppbrädan saknas där.
i46.tinypic.com/2j51ily.jpg
Halsen är ett enda pussel, består av ca 10 olika träbitar.
i49.tinypic.com/2rpqrrl.jpg
i50.tinypic.com/108afrt.jpg
i50.tinypic.com/1ymu09.jpg
Den är tydligen inte gjord av det absolut bästa trä...
i45.tinypic.com/2dl2gk9.jpg
hmmm, ingen stackel! Är den byggd för att vara stackellös, dvs en barock cello? ja juste... lite sprickor är det i den... måånga sprickor är det...
i46.tinypic.com/302sabn.jpg
Är inte den här stränghållaren lite... barock?
i49.tinypic.com/10x9c89.jpg
Senan som håller stränghållaren är en ståltråd, men den går i en slinga, inte som det väl är på moderna fioler... typ :P
Baksidan på halsen, ngn konstig lagning/förlängning
i47.tinypic.com/5miana.jpg
Jag tycker att det är coolt om den skulle vara gammalt, är det bara önsketänkande, eller är det möjligt att den är byggd innan man ändrade halsvinkel och halslängd på alla fioler (och cello?) på, vad jag har läst mig till, 1770-talet?
Cellon i helhet
i46.tinypic.com/24l6f6u.jpg
i45.tinypic.com/2iasqch.jpg
Jag är mycket tacksam för all kunskap, gissningar, tips på andra forum med kunnigt cellofolk, spekulationer osv... |
|
|
|